2007-09-09

مصر هتفضل غالية عليا 2

مش عارف بتاع الجاز تعب بسرعة كده ليه
اول ما دخل الشقة قاللى انا هاكل لقمة بسرعة والحق انام شوية عشان اقدر اجيلكم بعد كده
قلتله ماشى يا باشمهندس وسلمنا على بعض وقاللى فى حفظ الله وربنا معاك
بعدها علطول نزلت من الشقة وكنت شايل فى ايدى شنطة سفر على اساس انى مسافر البلد
كان فيه حنطور مستنى فى اخر الشارع وكانت مادلين موجودة فيه
ركبت معاها وكنا رايحين التياترو اللى بتشتغل فيه وقعدت قصادها ورا السواق
مادلين لاحظت انى قلقان ومتوتر قالتلى متقلقش يا دكتور ان شاء الله ربنا هيوفقنا
قلتلها انا مش قلقان ولا حاجة بس صوتى كان باين عليه القلق
الصراحة انا كنت قلقان فعلا اولا من العملية ثانيا عشان قاعد معاها لانها كنت بتتمتع بقدر هائل من الجمال والخفة وكفاية كده عشان الرقابة
بس كنت بقول فى نفسى معلهش استحمل كله عشان مصر
وكنت بتجنب ابصلها او اتكلم معاها لحد ما وصلنا للتياترو
انا فتحت الشنطة وطلعت منها طبلة ودخلت معاها التيترو واللى كان مليان عساكر انجليز
فى الوقت ده كان تخاريف و ابو سويلم قاعدين مع بعض بيراجعوا تفاصيل الخطة
بعد ما خلصوا تخاريف قال لابو سويلم انا قلقان اوى على كسلان وخايف ليتمسك
رد عليه ابوسوسلم وقال له متخافش عليه انا واثق فيه وان شاء الله ربنا يوفقه ويعمل اللى عليه
هو صحيح مبيحبش يعمل حاجة بس ساعة الجد بيبقى واحد تانى
والاتنين دعوا ليا بالتوفيق
نرجع تانى لمادلين
بعد ما دخلت معاها التياترو راحت هي على اوضتها عشان تغير هدومها وانا طلعت ع المسرح على اساس انى الطبال بتاعها
استنيت مع بقية الفرقة لحد ما مادلين طلعت ع المسرح
الصراحة كانت رقاصة درجة اولى وكانت متمكنة من الاداء عندها تحكم رهيب فى الاعصاب
مش عارف ليه انسجمت مع الفرقة بسرعة وحاسس انى طبال محترف
كل ده من مادلين شكلها كده هتفيدنا كتير فى المهمة دى
وبعد ما خلصت راحت اوضتها ورجعت تانى ع الصالة
وراحت ع الترابيزة اللى كان قاعد عليها جونى -طبعا ده العسكرى الانجليزى اللى هنخطفه- كانت عارفة شغلها كويس
يا سلام ع الاخلاص والمشاعر الوطنية
قعدت مع العسكرى وكان معجب بيها اوى قلت الحمد لله الخطة ماشية مظبوط لحد دلوقتى
فجاة ظهرت مشكلة كبيرة
لقيت ياسين ابن السيد احمد عبد الجواد -سى السيد- قاعد ع الترابيزة اللى قصادهم
قلت بس احنا رحنا فى داهية الحق انا اخرج قبل ما يشوفنى ويبوظ لنا الدنيا
وجريت بسرعة على سى السيد هو اللى يقدر يتصرف فى الموقف ده
وهو اللى هيكملكم
يتبع

22 comments:

أبوسويلم said...

بقى ده اسمه كلام
محروج من الاخت المناضلة مادلين
دى من الاخوات الفاضلات اللى بتشعر معاهم براحة شديدة
انت نسيت العملية بتاعة الكامب الانجليزى لما انا كنت عاوز انام قبل التفجير ونيمتنى على رجلها طبعا
انتم فكرتوا ايه
ده احنا مناضلين
روعة يا دوك والى الامام
سلام

دكتور كسلان said...

ابوسويلم
بقى كده ياابوسويلم
نمت على رجلها
وانا اللى كنت خايف اقعد جنبها
هو ده النضال ولا بلاش

كله عشان مصر

سلام ياابو سويلم

ما علينا said...

لا مش ممكن يا دكتور
حرام عليك

قال وابو سويلم جاي يكمل هنا
لعلمكم انا مش عارفة اكتب
مش ممكن اللي انت عامله دا

ايه الخيال دا
ومادلين واضح البونية محترفة في كل حاجة
وفي كل الاعمال

كانت بيبي سيتر قبل كدا
شايف نيمت ابوسويلم على رجليها
بس خلاص ما تخليش شوشو يلعب في دماغك
دا كله نضال في نضال

وبعدين
هي مادلين هاتعمل ايه ولا ايه
كفاح وبتكافح معاكم
رقص وبترقص
نوم وبتنيمكم
توتر وبتحاول تطمنكم

فاضل شوية وتعمل هي العسكري الانجليزي
اللي هاتخطفوه وتيجي لحد عندكم
وتتخطف

وبعدين
انت ولا كنت رحت لسي السيد ولا حاجة
انت كنت وصيت مادلين
بعتت واحدة
من فتاحات الصالة لياسين

ولا نت ناديله زنوبة
واعتقد ما كانتش هاترفض تشارك في الكفاح

دول هم دول اللي كانوا بيكافحوا


بس يا دكتور
اهم حاجة فعلا
انك اكتشف جواك موهبة الطبال
اهي حاجة تنفعك
بعد مستقبلك ما يضيع لما الانجليز يمسكوك
لان تخاريف
هايطلع خاين
وتبع القلم السياسي

يلا سلام بقى
حرام عليكم
اللي انتم عملتوه في
عارف تقول كسلان تاني

مش هاخليك تركب الحنطور مع مادلين

دكتور كسلان said...

ماعلينا

ازيك يا جميلة

ياستى مادلين اهم واحدة فى الخلية
من غيرها منعرفش نعمل حاجة

وبعدين شوشو كل ما يلعب فى دماغى
اقول له ابعد يا شوشو
مصر دى امى
ولازم استحمل كل حاجة علشان امى

احنا كان لازم نرمى كل حاجة على مادلين
عشان محدش كان هيشك فيها

انت عندك حق
المناضلات كتير اوى
كان لازم انده لواحدة منهم
تقعد مع ياسين
واهو كله نضال


الواحد فعلا لازم يتعلم مهنة تانية
زى مهنة الطبال
وكنت هاعمل افلام كمان
مرة طبال
ومرة سياسى
اهم حاجة الرقاصة


على فكرة انا كتبت كل ده
عشان متقوليش على كسلان
واقدر اركب الحنطور مع مادلين

سلاااااااااااااااااااااااااااااام

ta5areef said...

على فكرة انا كنت قلقان منك وخايف ع العملية مش عليك
انت مش مهم مصر اهم

Anonymous said...

السلام عليكم

الفكرة جميلة جدا والقصة ممتعة ومشوقه اوي

نفسي اعرف هاتوصلوا لحد فين
شدوا حيلكم علشان تكملوها
قبل ما حد فيكم يتمسك

ربنا معاكم


وياريت تشرفوني

http://2alees.blogspot.com

عصفور بلا أجنحة said...

شيد حيلك
اية النور دة

Unknown said...

والله انا خايفة على ياسين
سى السيد اكيد هيبهدلة بس يستاهل ازاى عيل ذى دة يروح لالاماكن دة
ولا يمكن هو كمان وارث الوطنية من
ابوة وكان رايح هو كمان
مهمة علشان مصر
يلا ادينا هنعرف منتظراكم

قطوف said...

أولا أستاذه أيويه
نحن عائله وطنيه جدا جدا جدا
وبعدين يا دكتور كسلان
انت بطل بجد انت بطل
ازاى كنت مع مادلين ومعملتش حاجه انت ايه


وبعدين رسالتى للمدونين

لازم كلنا نرفع القبعه لاكبر شخصيه مناضله فى مصر بل فى العالم والله لو خادت فرصتها هتعدى جيفارا وكل الناس دى

دكتور كسلان said...

تخاريف دكتور

انت كنت خايف ع العملية
ده شعور نبيل

بس فيه اشاعة بتقول انك خاين وعميل
وشكلك هتعمل زى رشدى اباظة
فى فيلم فى بيتنا رجل
وكنا هندوخ اما نشوفلك واحدة زى زهرة العلا
عشان تحبك وتريحنا منك

دكتور كسلان said...

اليس

وعليكم السلام

شرفتينا فى المدونة

ان شاء الله تعرفى قريب اوى التفاصيل

سلااااام



.......................
عصفور بلا اجنحة

دا انت اللى منورانا

سعيد اوى بزيارتك

دكتور كسلان said...

ايوية

متخافيش على ياسين
انا هاوصى سى السيد عليه
وبعدين هو عارف ان ياسين الوطنية ولنضال فى دم ياسين

منورانا دايما

سلاااااام



...............
سى السيد

طول عمركم عائلة وطنية

شفت انا استحملت اد ايه

يلا عشان تكمل المهمة

yas said...

حلوة اوى
انا مستنية البقية
بسرعة بقي

بتاع العسل said...

انا عارف

كله عشان مصر

وانا متاكد من انك مبتبصش خالص

انت هتقولى يا راجل

انا سمعت انك بتكلم عن الخليه

غير الكلمة دى لانها تخصنى انا

و

كل سنة وانت طيب يا أ
اقصد يا دكتور كسلان

سلام

dr.Roufy said...

هههههه
جميلة بجد حكاية الكفاح الوطني المسلح دي

فين أياااااامك يا مادلين

كانت بطلة والبطلات قليل

دكتور كسلان said...

yasmine

شرفتينا

كل سنة وانت طيبة

klmat said...

مصر هى امى
طب ومين ابويا
ايه الروائع دى يا دكتور
دى مواهب ادبيه عاليه جدا
وحلوه اوى المهمه الوطنيه دى
خصوصا مع الاخت مادلين
حقيقى قصه مشوقه
تحياتىوسلامى

دكتور كسلان said...

بتاع العسل

عيب عليك
احنا كنا فى مهمة وطنية


انا اسف انى استخدمت كلمة خلية


كل سنة وانت طيب





...............
dr.roufy

كل سنة وانت طيبة

مادلين بتسلم عليكى

دكتور كسلان said...

klmat

كل سنة وانت طيبة


متشكر ع الكلام الجميل ده
انا كنت مستنى تعليقك
حتى لو هتكتبى كلمة واحدة
كفاية اسمك ينورنا


بالنسبة لموضوع الام والاب

كنت عايز اقول لمادلين
انت بابا
وانت ماما
يا حبيبتى يا ماما

Unknown said...

أيوة صحيح كله عشان مصر

والله كانوا المفروض يغنولك
فدائي فدائي فدائي

وياسين كمان انخرف وبقي يروح الحتت دي

دمها خفيف جدا مستنيين سي ياسين السيد أحمد عبد الجواد

بتاع العسل said...

اوك

كله عشان مصر احنا لينا اعز منها
وخدمة الوطن ولو عزت مساعدة
احنا فى الخدمة

وكل سنة وانت طيب
والامة الاسلامية بخير


سلام

دكتور كسلان said...

fanan fa2eer

كلامك مظبوط

وانا كنت كمل الاغنية واقول
اموت اعيش
ميهمنيش
وكفاية
مادلين
قاعدة
قصادى
فداااااااااااااااااااائى

سلام يا دوك
وكل سنة وانت طيبة